Artikel Terkini

Penyertaan Dalam Pilihanraya: Kalah dan Menang Bukan Alasan

Beli Buku | Info Buku
Pada dasarnya, semua gerakan Islam bersetuju menyertai pilihanraya secara demokrasi dilakukan pada negeri yang mengamalkan demokrasi. Walaupun pada hakikatnya, demokrasi itu ada kecacatan yang tersendiri sehingga berlainan daripada demokrasi yang sebenar yang diamalkan di negara Barat.

Kelemahan yang ketara dalam demokrasi ini seperti berlakunya kelemahan yang banyak dalam pilihanraya, dari segi petisyen, keadilan dan ketulusan kerajaan dan badan yang mengendalikannya, kebebasan media dan lain-lain. Namun begitu, gerakan Islam ini masih menyertai pilihanraya kerana kelemahan itu adalah perkara sampingan yang boleh diatasi bukan sifat demokrasi.

Penyertaan pilihanraya kerana ada gerakan Islam masuk kedalam gelanggangnya. Al-Quran dan As-Sunnah Nabi Muhammad S.A.W memaparkan panduan dakwah dan hendaklah bermula dengan kaedah berdepan secara damai.Allah menurunkan ayat-ayat dari Surah Makiyyah dan Madaniyyah dengan memaparkan pendekatan ini yang dilakukan oleh semua para rasul iaitu pendekatan secara kekerasan dilakukan apabila tidak ada lagi ruang untuk bersuara. Apabila demokrasi Barat memberi ruang ini, hendaklah di ambil dengan memanafaatkannya. Ini termasuklah agenda politik memerintah negara kerana politik menjadi sebahagian daripada syariat Islam yang tidak boleh dihapuskan.

"Demokrasi adalah kebijaksanaan akal manusia yang bukan Islam, dan ia boleh diterima pakai kerana sudah ada beberapa persamaan atau perkara baru yang tidak ada dalil hukumnya tidak boleh di terima pakai.

Amalan pilihanraya bukannnya penipuan pilihanraya, rasuah, melobi secara tidak berakhlak dan lain-lain perkara negatif yang wajib dibuang kerana itu semua adalah penyakit demokrasi Barat.

Mengikut amalan demokrasi Barat, membenarkan mana-mana pihak membuat peraturan sendiri yang sesuai dengan mereka menjamin kebebasan bersuara dan baik rakyat dijamin dengan adil dalam memilih pemimpin berwibawa serta kerajaan yang cekap. Ini bermakna, memberi ruang kepada pendukung Islam bagi melaksanakan cita-cita Islam dan dalam masa yang sama memperkenalkan Islam adalah lebih baik dan boleh menolak aspek-aspek negatif yang wujud dalam amalan demokrasi Barat."

(Abdul Hadi Awang: 2007)

No comments:

Post a Comment